Actul vorbirii presupune doua componente importante:respiratia si fonatia. Respiratia, la randul ei, este compusa din :inspiratie si expiratie. In timp ce inspiratia fiziologica este nazala, inspiratia ce insoteste actul fonetic este bucala sau buco-nazala.
Educarea respiratiei unui copil ce urmeaza un program de recuperare a limbajului este esentiala.

Fara o respiratie corespunzatoare, emisia sunetelor devine dificila. In procesul terapeutic, exercitiile privind acest aspect sunt efectuate inainte de a aplica metode specifice fiecarui diagnostic. Folosind tehnici specifice, putem obtine o respiratie corecta care asigura o voce calda, o dictie buna, evitand astfel balbaielile. Trebuie avut in vedere faptul ca exista mai multe tipuri respiratorii: diafragmatica, costala, costo-diafragmatica. Forma recomandata este cea mixta si poate fi perceputa si inteleasa de copil atat vizual, cat si tactil. Cu ajutorul exercitiilor putem obtine o respiratie corecta care, pe langa suportul esential in fonatie, ajuta si la oxigenarea si circulatia sangelui, reduce oboseala, calmeaza si linisteste, ajuta memoria si atentia.

Exercitiile pentru educarea respiratiei sunt recomandate a se face intr-o incapere aerisita sau chiar afara, la inceputul terapiei logopedice, asigurandu-ne ca copilul executa corect sarcinile. Mai jos sunt cateva exemple ce pot fi folosite si de catre parintii care continua munca logopedului acasa. Pentru constientizarea inspir-expirului, puneti pe o bucata de hartie/servetel 1-2 picaturi de parfum sau ulei de aromaterapie si mirositi profund, apoi eliminati aerul cu zgomot pe gura. Dupa doriti sa aduceti un plus de interes, decupati o floricica din hartie colorata, lipiti-o pe un pai de baut apa, puneti parfum si mirositi-o. Daca aveti mai multe arome puteti face pentru fiecare cate o floricica. Mai puteti stinge lumanari, iar pentru copiii mai mici sunt indicate lumanari de tort insotite de binecunoscutul “la multi ani”. Pentru diverse intensitati mutati lumanarea din ce in ce mai departe de gura copilului. Folositi hartiute, fulgi, baloane de sapun. Puteti sufla cu paiul in paharul de apa, in fluiere sau in trompete de petrecere. Exercitiile se realizeaza stand culcat pe spate cu picioarele indoite si talpile pe sol si inspirand-expirand avand un balon sau o minge usora pe abdomen. De asemenea lucrati impreuna cu copilul si stand in picioare sau pe scaun.
Geogiana Ungureanu – logoped

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *