Limbajul e o transformare complexă care se dezvoltă în inter-relație cu celelalte procese. Despre influența gândirii asupra limbajului și mai specific despre categorizare întâlnim în cartea Theei Ionescu ” Copiii fac ordine! Categorizare la vârsta preșcolară”

Categorizarea reprezintă formarea de clase (categorii) care cuprind un număr de obiecte sau stimuli, având scopul de a reduce diversitatea mediului la categorii ușor de procesat . Cartea a apărut în 2012 la editura ASCR și se găsește în librăriile online.

Iată câteva probe de care putem ține cont atunci când urmărim gradul de dezvoltare a categorizării la copiii cu vârste între 2 și 6 ani:
➡ potrivire de obiecte
➡ alegerea forțată- copilului i se prezintă un obiect standard și 2 obiecte care se potrivesc cu      primul (fiecare din altă perspectivă), iar copilul trebuie să aleagă un singur obiect din cele două, pe cel care îl consideră asemănător
➡ introducerea de trăsături
➡ sortarea de obiecte, liberă sau dirijată
➡ sortarea și modificare, după ce copilul sortează se schimbă criteriul
➡ învățarea de etichete verbale pentru obiecte noi.

Este evident că dezvoltarea gândirii se bazează pe dezvoltarea limbajului așa cum și limbajul se bazează pe dezvoltarea cogniției. În practică puteți iniția activități prin care copilul descrie obiecte, scene, ordonează în cutii/borcane imagini pe diverse criterii. 

Sau, un exercițiu mai complex care se numește “ciorchinele” în sensul că folosim o serie de imagini cu legătura între ele, le prezentăm copiilor și apoi formulează propoziții, fraze care să facă referire la toate imaginile prezentate. 

Este o înlănțuire de enunțuri cu scopul dezvoltării limbajului și iată a categorizării.

Dacă nu ai citit cartea sper să o faci cât mai curând pentru că o să te inspire în practica de zi cu zi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *