Comunicarea sta la baza relatiilor interpersonale. Afectarea comunicarii in orice aspect al ei implica si afectarea relatiilor sociale. La copii intalnim uneori diverse tulburari de limbaj care corectate la timp si corespunzator vor asigura o vorbire clara, corecta si adecvata. Terapia logopedica presupune un demers de recuperare a vorbirii in forma ei orala sau scrisa.
Odata cu intrarea la scoala a copiilor si achizitionarea abilitatilor de citit-scris parintii ar trebui sa urmareasca felul in care copilul citeste si scrie pentru a sesiza din timp aparitia unor probleme care ar putea fi corectate fara urmari asupra parcursului scolar.
Mai jos va este prezentata o lista ce cuprinde semnele principale ale dislexiei. In cazul in care un parinte bifeaza majoritatea semnelor ar trebui sa se adreseze unui logoped pentru o evaluare complexa.
Asadar, semnele predispozitiei catre dislexie sunt:
● mostenirea genetica- alti membrii ai familiei au prezentat dificultati de citire, scriere si calcul
● obligarea copilului stangaci sa foloseasca predominant mana dreapta – copii stangaci sunt copii inteligenti care se adapteaza la cerintele scolare scriind cu mama stanga
● existenta unei familii bilingve- datorita dificultatii copilului de a avea aceiasi limba de referinta cu toti membrii familiei
● intarziere in dezvoltarea vorbirii, vocabular sarac, stimulare redusa a vorbirii
● dislalie prelungita necorectata corespunzator si la timp- nu intotdeauna un copil care a beneficiat de terapie logopedica pentru dislalie va dezvolta dislexie, este nevoie ca acest semn sa fie corelat cu altele
● disgramatism- vorbire incorecta din punct de vedere gramatical
● dificultati in intelegerea vorbirii- nu intelege sarcinile, nu se arata interesat de ce i se povesteste
● tulburarea perceptiei auditive desi rezultatul este negativ la testul de audiometrie
● dificultati in perceptia vizuala- observa cu greu persoane pe strada, obiectele in multime(un anumit tricou intre altele, o jucarie), observa cu greu diferente intre doua obiecte, slaba coordonare ochi-mana
● afectari ale miscarilor in general- pozitie deficitara in mers, echilibru afectat, dexteritate manuala alterata, calitatea desenelor este sub nivelul varstei
● lateralitatea nedefinita sau incrucisata
● shema corporala nesigura
● tulburarea orientarii in spatiu-nu poate preciza pozitii ca in fata, in spate, lateral, sus, jos, sub, pe
● tulburari ale atentiei-se distrage usor de la activitati
● tulburari ale memoriei auditive, vizuale
● tulburari comportamentale- se acomodeaza greu la scoala, performante fluctuante (cand foarte bun, cand foarte slab), extrem de agitat sau extrem de lent in rezolvarea sarcinilor
● evita sa citeasca texte la prima vedere, nu recunoaste literele déjà invatate, are nevoie de suport atunci cand face calcule
Georgiana Ungureanu-logoped